Kunskapsspridning genom Twitter

I slutet av september 2011 kom då dagen då jag äntligen tog steget in i de sociala medierna i form av att jag började Twittra. Efter att ha gått och grunnat på det ett längre tag så gick det inte att stå kvar i 1900-talet längre. Främsta anledningen var att under hela läsåret 10/11 gav jag personalen ofantligt med tid att läsa in sig på Lgr11 och i min naivitet så trodde jag att detta gjordes pliktskyldigt. Tyvärr var inte fallet så utan det blev allt tydligare att viss personal inte läste in sig på det man fått uppdrag att göra. Implementeringsprocessen var ju upplagd på ett interaktivt sätt av Skolverket där alla Sveriges lärare skulle själv läsa in sig på den nya läroplanen över Skolverkets hemsida. Ett helt läsårs inläsningstid kastades bort av vissa trots idogda uppmaningar både i skrift och i tal från mig.

Det var med bakgrund av detta som jag tog beslutet att börja Twittra. I min analys av situationen kom jag fram till att jag skulle servera och curla personalen genom twitter där jag hela tiden kunde länka sidor till dem (som de skulle ha läst och lärt sig för längesedan) på ett enkelt o smidigt sätt. Sagt o gjort så gick jag ut med en nyhet på Fronter där jag uppmanade all personal att skapa sig ett Twitter konto och bli följare till fredrik06-allt för ett modernt gemensamt lärande!

Så bra det blev, eller? Viss personal, främst den ickepedagogiska, skrev in sig direkt medan jag verkligen fick veta av några pedagoger både det ena och det andra om vad jag var för en person som kunde göra så här genom ofta sena kvälls och helgmail till mig. Kul att väcka engagemang;) Det har tom skapats fraktioner som går under namnet ”våga vägra twitter”. Vad är det som är så farligt kan man fråga sig? Är det tekniken som skrämmer är man kanske på fel plats om man säger som så (läs Lgr11 om IKT). Eller är det bara som så att man verkligen inte vill ta till sig ny information och framförallt då inte om chefen servar det hela? Att verka inom undervisningsbranchen innebär att man hela tiden ska ligga väl framme för att tillgodose våra elevers behov av kunskapsinhämtning. Då går det inte att stå kvar och stampa på samma plätt utan man måste ha en vilja att utvecklas-antingen utvecklas man eller så avvecklas man, det finns inget emellan!

Då det som mycket annat handlar om en tålamodstävling där jag aldrig någonsin kommer att ge mig så har det under den sista veckan börjat trilla in allt fler följare från personalen vilket är ett tydligt tecken på att man fått upp ögonen för det hela och börjat förstå att det är en hjälp i den gemensamma lärprocessen. Kanske har rss länken mellan tweetsen och fronter haft en viss betydelse;)

De som vågat sig över tröskeln har verkligen upptäckt nyttigheten med social medier samtidigt som de har fått en helt ny värld där godbitarna verkligen är serverade-vilken gemensam lärprocess som är inledd! Underbart! Det hela kommer att sprida sig vare sig vissa vill eller inte! Gäller att fokusera på alla de goda krafterna som genomsyrar vår fantastiska skola-tillsammans är vi starka! Tillsammans tar vi hand i hand oss in i framtiden som är nu!

Ytterligare ett steg mot framtidens skola!

Fredrik Andersson
Rektor

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

