BfL+IKT+EL=Sant

Såhär på Nyårsdagens morgon och övriga i familjen sover, vilket de lär göra några timmar till åtminstone, gäller det att utnyttja tiden och kan man göra det bättre än genom att ta tag i den personliga målsättningen med att producera minst ett inlägg på denna blogg varje dag?

Vilket år vi har framför oss inom skolan i allmänhet o Magnarps skola i synnerhet! Efter att använt stora delar av HT-11 till att kartlägga, analysera och reflektera över vilken plan Magnarps skola skall ha inför Ängelholms kommuns storsatsning på en dator per elev med start i september-12 står vi där nu med ett alldeles nytt fräscht år samt enorma förhoppningar på satsningen som görs.

En del av denna satsning är att undertecknad som Rektor sedan i höstas gett sig in i de sociala medierna för att vara en föregångare, både mot medarbetare, kollegor samt även eleverna så klart. Det utvidgade kollegiet på Twitter är helt magiskt och jag tror aldrig jag har lärt mig så mycket som jag gjort över Twitter på så kort tid någonsin annars. Alla inom skolan bara måste inse att det utvidgade kollegiet är fantastiskt för det gemensamma lärandet samt otroligt tidsbesparande! (Att effektivisera alla möten inom skolan vore en enorm tidsvinst för alla! Är det månne så att skolan i allmänhet har dålig mötesdiciplin? ”Ska vi ha röda eller blå pennor?”). Facebook har jag också börjat skrapa lite lätt på ytan på och kommer att fördjupa mig mer i det framöver samt nu har jag även tagit tag i att skriva på denna blogg-allt för att vara en föregångare som ledare för all min personal och elever! Den evidensbaserade forskningen visar att implementera 1-1 satsningen handlar om tre saker;

Ledarskap
Ledarskap
Ledarskap

Därför skall det bli otroligt spännande att se vart vår satsning bär hän under vt-12. Det skall inte finnas någon som i efterhand kan komma och säga att vi inte var förberedda när väl datorerna lämnas ut till eleverna. SAMR steg 3 är ett mål jag har att vi åtminstone skall ligga på initialt. Hur kommer då tiden fram tills september skatt se ut för Magnarps skolas personal?

Varje måndag kommer det att göras en tydlig sammanhangsmarkering (också en del av att vi alla kan bli bättre på att driva möten inom skolan, se ovan) där allt skall levereras i skrift sammanfattningsvis-i en wiki månne? Vi är väl inte riktigt där ännu men varför inte?

Min stora skolgud Dr Lundahl kommer i februari och maj månad till Magnarps skola för att sätta in personalen ännu mer i det formativa förhållningssättet genom sin bedömning för lärande. En total självklarhet anser jag men tyvärr finns det fortfarande lärare som inte är tillräckligt med på det formativa tåget-har får man sista chansen att hoppa på! Boken Bedömning för lärande Skriven av Dr Lundahl rekommenderas å det skarpaste för alla som läser dessa rader-varför inte ladda ner den till ipaden som en annan gjort? Enkelt o smidigt att läsa! Det var ju det där med föregångare;-)

BfL som är förkortningen av Bedömning för Lärande och ingenting annat är den förkortning jag kommer till att använda mig av, bara så att ni vet och inte tror att det är något syndikat som menas med förkortningen. Nog om det nu men min erfarenhet säger mig att det behövs ett klargörande kring det hela.

BfL går hand i hand med det Entreprenöriella lärandet (EL) och förhållningssättet är väldigt snarlikt mellan dessa båda. På Magnarps skola har vi, åtminstone på högstadiet, alla förutsättningar som finns vad gällande struktur och organisation vilket också beläggs i den studie som gjordes 2011 av en av mina kursare på det statliga Rektorsprogrammet. Tyvärr har polletten fortfarande inte trillat ner riktigt bland personalen då de fortfarande inte ser den enorma flexibilitet strukturen o organisationen ger dem! Skam den som ger sig och detta handlar om att lärarna måste släppa det traditionella tänket och göra en tanke kullerbytta som i så,mkt annat-våga se möjligheterna! Öppna upp! Samarbeta! BfL+EL=sant!

Till detta ovan skall vi innan v9 vara PIM 3 hela skolan vilket iofs inte säger så mycket men det är åtminstone en start. I min värld så borde all personal, inklusive mig själv,vara på nivå 5 i september för att verkligen kunna känna och ge tillit och tilltro kring digitaliseringen. Autenticiteten blir så mycket större då anser jag åtminstone.

Räcker det med ovan då i den största satsning som troligtvis gjorts någonsin på Magnarps skola för att stå tillräckligt rustade när datorerna kommer i september? Nä, det finns lite till! Magnarps skolas Styrgrupp för utvecklingsorganisationen åker till BETT mässan i London 11-13/1 vilket får ses som en jättesatsning! Förhoppningen och övertygelsen är att lärspridandet från de fem som åker skall ha effekt ut i de fyra arbetslagen på Magnarps skola.

Nu räcker det väl? Nä, inspiratören och initiativtagaren till bl.a., Barnatro, Fredsuppdraget mm Micke Gunnarsson kommer till Magnarps skola både i januari och i juni! Hur häftigt som helst om någon frågar mig!

Förutom allt ovan så kommer det från förvaltningens sida även att anordnas gemensamma inspirationsdagar, utbildningar mm inför en dator per elev satsningen. Kommer Magnarps skolas personal att vara redo i september-12?

Såklart de kommer till att vara och hela denna resan tar inte slut i sept-12 utan kommer till att fortsätta över tid – allt för elevernas bästa!

Magnarps skola är redo för att ta nästa steg på utvecklingskurvan!

Tänk vad man kan skriva av sig på Åres första dag;-) nu kör vi! Framåt!

Fredrik Andersson

  1. #1 av Mikael Parknäs på januari 1, 2012 - 10:11 f m

    Lycka till Magnarp!
    Vi har varit 1-1 skola i 1,5 år och liksom säger vi på Smedingeskolan att våra 2 strategiska framtidsfrågor är att förena BFL och IKT för högre måluppfyllelse. En av vägarna som skall föra oss dit är EL (STEPS) och den andra är en organisation som tillåter flexibilitet.
    Vår vision är ; Tillsammans in i framtiden” och vi säger till elever och föräldrar att ”Vi vill vara den bästa skolan för dig”.
    Jag tror att det är lätt att underskatta vad det innebär att introdusera 1-1. Jag säger som Tomas Kroksmark: Det digitala lärandet kräver ett helt nytt tankesätt!
    Vi har satsat oerhört mycket på att en-en skall vara en del av helheten och att det inte skall bli ett särskilt spår.
    Håller med om att ledarskapet är otroligt viktigt – vi är två rektorer som delar på ledarskapat (Tillsammans in i framtiden)
    Att nå steg 3 i SAMR initialt som du säger är ett väldigt högt mål!! Det krävs ganska mycket innan man kommer dit.
    Jag har gärna ett utbyte med dig. Har du läst mina krönikor i Datorn i Utbildningen. Det var fyra som handlade om vårt arbete med en – en ”I huvudet på en skolledare”. Den sista finns publicerad på webben; http://www2.diu.se/framlar/2011/12/17/mikael-parknas-rektor-smedingeskolan-kungsbackahur-bygger-vi-en-skola-for-framtidens-larande/
    Om du vill veta mer om oss och vår satsning hittar du några slides här: http://www.slideshare.net/mikaelparknas/edit_my_uploads
    Besök oss på vår blogg: http://smedingeskolan.se

    Mikael Parknäs
    Twitter: mikael_parknas

  2. #2 av Stig T. Hasselgård, it-samordnare "en dator per elev", Ängelholms kommun på januari 1, 2012 - 11:12 f m

    Härligt att läsa. Ska bli spännande att samarbete med er på Magnarp runt ”en dator per elev”. 2012 blir ett väldigt spännande år i Ängelholm kommun, samt att börja året med att åka till Bett2012.

Kommentera

