Som kursare på Rp samt lite andra reflektioner

Veckan är egentligen helt tillägnad att skriva ledarutvecklingsplan samt skolutvecklingsplan vilka är de två slutuppgifterna till det statliga rektorsprogrammet men vissa stunder får man (har jag övertalat mig själv åtminstone) även ägna sig åt andra saker såsom bloggen och Twittrandet då detta är otroligt lärorikt tillsammans med det utvidgade kollegiet i det gemensamma lärandet.

Reflekterade över detta tidigt i morse och kom fram till att lämna in två stycken planer som har en tydlig akademisk struktur är kanske lite väl mycket 1900-tal? Att skriva artiklar såsom som jag gjorde för Skollyftet för någon månad sedan och handlade om ”Hur utveckla rektors pedagogiska ledarskap” är månne mer 2012? Jag har aldrig fått så mycket feedback som efter den artikeln från hela skolsverige, allt från allmänhet, pedagoger, rektorer, förvaltningschefer till politiker och universitetsfolk. En lärprocess som heter duga samt en mycket modern syn på lärandet anser jag. Direkt feedback från så mycket folk från olika nivåer har gett mig otroligt mycket måste sägas. Bedömning för lärande i den digitala världen-underbart och utvecklande!

Artikeln kommer självfallet att utgöra ryggraden i min skolutvecklingsplan (vilket jag hade som grundplan när jag skrev den och den är redan förankrad i forskning mm) som skall lämnas in och som jag kommer få handledning på av vår eminenta utbildningsledare Elisabeth Edkvist från Umeå Universitet över Skype den 20/1. Där utnyttjas tekniken på ett modernt och bra sätt (förra kursen satt EE i Provence och handledde oss över Skype) och frågan är om inte även synen på det traditionella inlämnandet i skrift borde moderniseras? Jag måste erkänna att jag inte har stenkoll på hur statuterna ser ut vad gällande inlämningar på universitets nivå och ifrågasätter inte dessa hellre då jag har full förståelse för att det måste vara på en akademisk rätt nivå-men hoppas ni förstår min tanke vad gällande utnyttjandet av digitala medier som åtminstone i mitt fall gav en enorm direkt feedback.

Vad gällande min ledarutvecklingsplan bygger denna på vad som kom fram under den så kallade 360 graders vi gjorde i november. Även denna form var väldigt intressant och man fick enorm bekräftelse på både det ena och andra måste sägs. Utvecklingsområden finns alltid hos alla varav mitt i stort sett var att ”inte glömma andas emellanåt”. Tror jag skall kunna fixa detta;) men att skriva 3500-4000 ord kring det hela blir förmodligen lite mer knivigt. Allt löser sig som jag brukar säga annars får jag väl finna en annorlunda vinkel av det hela än vad jag sitter med i skrivande stund;-)

Den 26/4 är det examen på rektorsprogrammet då jag och mina kursare blir de första i Sverige som går ut i skolsverige som moderna rektorer med en mycket gedigen utbildning i ryggsäcken. Ett allt större vemod börjar göra sig påmind då dessa tre år har gett en otroligt mycket på alla plan och helt plötsligt är det alltså snart över. Blir viktigt att fortsätta förkovra sig på alla sätt och vis och ett av dessa vis är ju självfallet Twittrandet och bloggandet.

Förövrigt så…
…var resultatet på Stadium of Light igår inte rättvist men det innebar status quo i Premier Leauge toppen. Stor i medgång-stor i motgång!
…är det nu endast en vecka kvar till elever och lärare kommer tillbaka efter lovet. Måtte alla vara utvilade efter nästan tre veckors ledigt då det är så magiskt viktigt att alla är på tårna denna termin med allt som står för dörren (BfL, Entris, Värdegrunden samt 1-1 satsningen).
…är det även dags att börja sovra i det enorma utbud som erbjuds på BETT. Vilken grej!
…skickar Magnarp hela styrgruppen för utvecklingsorganisationen (fem personer) till BETT-snacka om satsning!
…löste jag Micke Gunnarssons första fredsuppdrag igår-att säga hej till någon okänd. Jag får vissa ”Pay it forward”-vibbar av detta vilket är otroligt positivt!
…kommer Micke Gunnarsson till Magnarps skola den 18/1!!!
…tack för kommentarerna på gårdagens blogginlägg Stig o Mikael Parknäs (jag hör av mig framöver samt att ha en hög målsättning SAMR 3 kanske initialt genererar i SAMR 2 månne vilket åtminstone är bättre än SAMR 1;-))
…anser jag att fem smartboards på fyra klasser (1-3) räcker mer än väl.
…är det pedagogiken och inte tekniken som är huvudfokus! Synen på lärandet! Tänk Om!
…har vi ett magnifikt idrottsår framför oss i allmänhet samt en idrottssommar i synnerhet-fotbolls em i juni, tour de france i juli samt sommar os i augusti:-)
…hoppas jag att alla kommer i tid till alla möten som jag även hoppas kommer bli allt mer effektiva på alla nivåer.
…har jag fortfarande inte bestämt mig om jag ska skriva artikeln till grsk tidningen. Kanske skulle jag skjuta fram den tills nästa nummer om det fortfarande är intressant då vill säga.
…blir det ytterligare ett handledningstillfälle på Rp innan slutlig inlämning.
…älskar jag mitt yrke!
…måste jag tillbaks till det akademiska skrivandet nu-nytt blogginlägg kommer i morgon!

Fredrik Andersson

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

