Gemensam tid-en förutsättning för utveckling

Ensam är inte stark utan det är tillsammans vi alla blir starka och stärkta av varandra. Detta gäller såklart även inom skolan där det sedan urminnes tider finns en mer eller mindre ”Mitt klassrum är min borg” kultur hos många lärare. Självfallet så ska varje individs professionella friutrymme finnas kvar där pedagog vid vissa tillfällen kan stänga in sig och sin undervisningsgrupp men i min värld är det mycket hög tid att öppna upp klassrummen och gynna det gemensamma lärandet! Med detta menar jag inte enbart att släppa in hela världen genom 1-1 lösningar utan att man som arbetslag även öppnar upp för varandra på den lilla lokala skolan. 1-1 kommer säkerligen förhoppningsvis till att påskynda ovan beskrivna process men innan dess vore det en dröm om detta kunde ske även ”analogt”.

I de olika lärprocesserna som ständigt pågår hos alla individer inom skolan och med Lgr11 kunskapssyn med förmågor som skall bedömas är det en förutsättning, enligt mitt sätt att se det hela på, att så många pedagoger som möjligt finns tillgängliga samtidigt för att, precis som Skolverket anser, kunna gå runt och bedöma elever både här och där. Många av förmågorna som bedöms är snarlika mellan ämnena och exempelvis en ämneslärare i svenska kan mycket väl gå in i en undervisningsgrupp som läser exempelvis historia för tillfället och bedöma förmågor för ämnet svenska där. Så går att göra i alla dess olika ämneskombinationer. Det entreprenöriella förhållningssättet (Skollagen 2010:800 samt Lgr11) stärker det ovan skrivna i allmänhet men även det formativa förhållningssättet (Lgr11) med doktor Christian Lundahls bedömning för lärande som flaggskepp i synnerhet.

Hur lösa detta praktiskt då frågar sig kanske vän av ordning eller den som fortfarande har en konservativ syn på schema och andra ålderdomliga skolrester från forntiden? (40 min lektioner härstammar från munkarnas tid i kloster där de arbetade 40 och bad i 20, kan vara dags att se det hela med lite mer moderna glasögon månne;-))

På Magnarps skola i Ängelholms kommun har vi sedan läsårsstart 10/11 på högstadiet kört enligt ett gemensamt (rektor,ped,elever o vårdnadshavare) framtaget system som blivit mycket uppmärksammat och en mängd skolor runt om i södra Sverige har hört av sig kring studiebesök o.dyl. Hur ser detta ut då? Ja, det är inga revolutionerande saker men enkelt uttryckt så kan man väl säga att siffran fem (5) är central.

Veckan har fem dagar, det finns fem stora teoretiska ämnen enligt timplanen (ma, sv, en, so, no), fem ämneslärare samt fem klasser. Dessa fem lärare och klasser är parallell lagda en gång varje dag i ett långt (ca 3,5 timmar) undervisningspass. Detta innebär exempelvis att de fem lärarna kan gå runt i de fem klasserna varje dag och göra bedömningar när de vill (bedömning för lärande) samt att de varje dag har möjlighet att arbeta ämnesövergripande (entreprenöriellt lärande).

Med detta upplägg så sparar man in alla ”upp- och nerstarter” av korta lektioner vilket har visat sig över tid att timplanen inte ”kastas” iväg på igångsättande och avslutning av lektioner. Att sedan få in tänket med the Flipped Classroom framöver gör ju inte denna sak sämre. Det genererar även i att man i samspråk mellan elev-lärare närsom kan komma överens om en bensträckare eller vad det nu än månde vara då allt hinns med (om detta nu är viktigt villsäga då det är förmågor som skall bedömas och inte hur mycket man gjort) på ett helt annat sätt med detta system.

Andra positiva synergieffekter är att det gynnar alla elever. De undersökningar vi gjort visar att 98% av eleverna anser att de är mindre stressade, har en bättre trygghet och studiero (Skollagen 2010:800 kap 5), samt att det gynnande kunskapsinhämtandet det första året åtminstone om man tittar på ett så trubbigt verktyg som meritvärdet. Många elevkommentarer lyder som följer;”Nu hinner man bli färdig utan att behöva bryta upp till en annan lektion” eller ”Äntligen får vi borra på djupet i de olika ämnena tackvare de långa undervisningspassen”

På lärarsidan genererar det även i extremt mycket gemensam tid. I stället för att endast mötas snabbt i klassrumsdörren vid byte av lektion eller kort i korridoren så har man nu alltså möjlighet till 15-20 timmar gemensam tid på sitt arbetsrum. Man sitter alltså inte längre i sin ensamhet i arbetslagsrummet utan man har möjlighet till att ha hela laget intill sig hela tiden. Snacka om förutsättningar för det gemensamma lärandet!

Trots att Magnarps skola har haft detta system i tre terminer nu finns det fortfarande saker och ting att arbeta med. Man håller fortfarande i viss mån på ”sitt” ämne och ”sin” klass lite väl mycket enligt mitt sätt att se det hela på men jag är övertygad om att det inom en snar framtid kommer till att släppa rejält då alla får upp ögonen och förståelsen för vilken enorm flexibilitet denna struktur genererar. Den sista nöten att knäcka för pedagogerna är att de långa undervisningspassen kan vara fyllda med olika ämnen olika veckor, det behöver inte vara ett och samma ämne med samma klass samma veckodag alltid-strukturen tillåter en enorm flexibilitet. Med ett gott samarbete i arbetslaget och med en stor dos fortbildning i bedömning för lärande, entreprenöriellt lärande samt i 1-1 satsningen under vt-12 samt framöver är jag fullständigt övertygad om att det kommer till att bli ännu bättre än vad det redan är-allt för elevernas bästa!

Gemensam tid genererar utveckling för alla!

Fredrik Andersson

Annonser
  1. #1 av Claes på januari 3, 2012 - 2:32 e m

    Låter intressant. Kommer ni att sätta betyg till hösten också?

  2. #2 av Mikael Parknäs på januari 4, 2012 - 9:23 f m

    Hej, Fredrik!
    Hur resonerar ni i arbetstidsfrågan? Ni kanske redan har löst det med ett lokalt avtal?
    Håller med dig om att samarbete är nyckeln till framtiden och framgång. Mer tid på arbetsplatsen är ju också en väg till möjligheter till ökat samarbete.
    Du kanske lämnar den frågan av ”taktiska skäl” 🙂 För eller senare kommer det en ändring.
    Lycka till!
    Mikael Parknäs

    • #3 av framtidensskola på januari 4, 2012 - 3:23 e m

      Pedagogerna är i skrivande stund 35 timmar på plats med 10,5 timme Förtroendetid i hemmet eller på arbetsplatsen om man så vill. Man har elever ca 17,5 timme i veckan. Med detta system har man således 17,5 timmar tillsammans i arbetslag/ämneslag/konferenser o.dyl. Inklusive sina 10,5 timmar i hemmet. Totalt således 27,5 timmar per vecka som man inte har elever. Hoppas detta var svar på din fråga, annars är det bara att höra av sig igen.

      Inom Ängelholms kommun har lokala avtal/satsningar gjorts (dock inte på Magnaeps skola då vi skapade gemensam tid på detta sätt, se inlägget) där pedagoger får en slant extra (1500/mån) för att lägga fem timmar av sin förtroendetid på skolan för att skapa gemensam tid.

      Håller med dig om att det är förändringar på gång.

      Fredrik Andersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: