Vad vill du bli när du blir stor?

När jag gick i första klass, då för länge sen när man fortfarande trodde att man skulle bli en sak när man blir stor, (Jag älskar Micke Gunnarssons prat kring det; ”Du är redan allt…”) så fick jag och mina klasskompisar frågan av fröken jag inte längre minns namnet på: ”Vad vill du bli när du blir stor?

En liten enkel fråga att sätta tänderna i som 7 åring. Jag minns att klasskompisarna ville bli Rockstjärnor, flygvärdinnor, hårfrisörskor eller liknande. När jag själv tittar i min lilla skrynkliga skrivbok med hyfsat stiligt formade bokstäver står det att jag vill: Åka rullstol, ha glasögon och ha en godiskiosk.

Det var nog det mest exotiska jag i min lilla barnkropp hemma på gården i Gävle kunde komma på. Det kan vara en efterkonstruktion, men jag kan ju verkligen se det fiffiga. Jag kan fortfarande verkligen se det fiffiga. Allt gott nära, man kan bekvämt rulla fram och tillbaka och glasögon, det var en vuxensymbol minsann. 🙂 Mitt liv var klart och utstakat. Hepp!

Så, vad vill du bli när du blir stor?

Jag vill gärna bli älskad och omtyckt för den jag är.

Jag vill bli sedd och bekräftad för den jag är och för det jag gör. Men jag vill känna att jag duger alla stunder alldeles i mig själv

Jag vill gärna bli omhandtagen när jag inte reder allt själv.

Sen vill jag i mage och hjärta känna mer lycka än sorg, mer skratt än gråt, mer nyfikenhet, mer upptäckslust, mer känsla av att klara av än att vackla i känslan kring min egen förmåga.

Jag vill finnas i ett sammanhang där jag spelar roll, på ett bra sätt! Då som nu!

Jag har världens bästa och viktigaste jobb! Jag vill fortstätta ”BLI” en lärande lärare!

  1. #1 av Birgitta Sturesson på februari 25, 2012 - 10:21 e m

    Underbart Benita!

Kommentera

